John Steinbeck ,,Myszy i ludzie'' Ja mam Ciebie, a Ty masz mnie...

Nie wiem i nie rozumiem dlaczego tak genialne książki nie są lekturami?. Do lektur zwykle podchodziłam sceptycznie, przyznam szczerze, że niewiele było takich, które by mnie rzeczywiście zaciekawiły. Czemu wciąż w naszym kanonie mamy książki, których młodzież nie chce czytać? Może to o czymś świadczy? Już, już przechodzę do rzeczy.

Mowa o ,,Myszach i Ludziach ". Książka jest bardzo krótka i aż żal się robi gdy się tak szybko kończy. Czytałam ją w pociągu przez dwie godziny. Umilała mi ona podróż do domu. Napisana jest dość prostym i nieskomplikowanym językiem. Czyta się ją z niezwykłą lekkością i przyjemnością. Łatwy język i ta lekkość sprawiają, że książkę naprawdę szybko się czyta. Nie dłuży się, a wręcz przeciwnie gdy już się kończy to chciałoby się więcej.Ta prostota języka zachwyca. Dziwi mnie i fascynuje fakt jak genialnie Steinbeck połączył prosty język i ponadczasowe wartości.

 Głównymi bohaterami jest Lenny z upośledzeniem umysłowym oraz George, który się nim opiekuje choć wcale nie musi. Bohaterowie nawzajem naprawdę się lubią, mimo różnic.
George i Lenny ,,chodzą razem za robotą". Mają plany ,marzenia. Marzą o własnym gospodarstwie, o królikach, ogródku. Odkładają pieniądze, by ziścić swoje marzenie. I gdy już jest bardzo blisko do jego spełnienia wszystko kończy się fiaskiem. Zakończenie książki jest strasznie wzruszające. Ukazuje ono moc przyjaźni, która trwa do końca. Czytając książkę ciągle wierzysz ,że uda im się to wszystko zrealizować. Kończąc jesteś zdziwiony, że im się to nie udało, bo przez całą książkę im kibicujesz. Wierzysz naiwnie z nimi w to wszystko, wierzysz, że im akurat może się udać.

Książkę czytałam z uśmiechem na ustach i żal mi było gdy wszystko się skończyło. Stało się coś czego się totalnie nie spodziewałam. ,,Myszy i ludzie" jest to książka o przyjaźni, niespełnionych marzeniach, o życiu robotników. Bohaterowie są totalnie inni, a mimo wszystko się przyjaźnią , i ta przyjaźń jest piękna i trwa do końca . ,,Myszy i Ludzie" jednocześnie bawi i uczy. Przekazuje wartości, które zawsze będą ważne i zawsze ważne być powinny. Książka mówi bardzo prosto o rzeczach pięknych i ponadczasowych. Czasem nie potrzeba trudnych, skomplikowanych słów, wyrażeń by pokazać potęgę uczuć. Książka zachwyca prostotą języka
 Polecam każdemu. Jest to niestety Książka na jeden wieczór.

Komentarze

  1. Na jeden wieczór, ale za to jaki wieczór. Książkę się pochłania i czyta z wielką przyjemnością. Historia choć smutna i bez happy endu, potrafi oczarować czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie jest w niej to coś. Niby prosta i zwyczajna na pozór historia, a taka niezwykła. Zdecydowanie się zgadzam. :>

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

JAKUB MAŁECKI - ,,DYGOT''

TEKST - Dmitry Glukhovsky

Obietnica krwi- Brian McClellan